Att Säffle SK har haft en nedåtgående spiral den senaste tiden känner ju de flesta till. Dagens match mot Hallstahammar var förväntningarna att det skulle vända. Till att börja med såg det bra ut men oförmågan att göra mål trots många chanser och motståndarnas effektivitet gjorde att matchen slutade med förlust med 1-2.
Annars började det bra när David Johannesson efter 13 minuter säkert placerade in ledningsmålet efter en fin framspelning av David Lander. Lite senare frispelade samme David L Claes Nyman som osjälviskt spelade vidare till David J som slog in bollen i det tomma målet. Jublet fastnade i halsen när linjemannen vinkade för offside, något som hemmaspelarna inte höll med om. SSK fortsatte att skapa vassa chanser, Lander hade ett bra skott som målvakten räddade till hörna, David J ett friläge som gick utanför och Claes ytterligare ett friläge som målvakten räddade.
Sedan hände det som har hänt ett antal gånger i år för Säffle. Efter två förlorade nickdueller kunde Hallstahammar kvittera på sin första målchans. Ett snyggt mål som satt distinkt i bortre gaveln.
I den andra halvlekens inledning kunde gästerna göra mål på sin andra målchans. Ett friläge halvräddades av Linus Locken men bollen rullade sakta stolpe in. SSK kom inte upp i samma nivå som i den första men skapade ändå chanser för att kunna kvittera. David J kom än en gång fri men målvakten gjorde en fin räddning. Karl Martinsson hade också en fin chans men avslutet blev för löst.
Hallstahamar fick också sina chanser, flera gånger var det kalabalik i Säffles straffområde och Linus räddade laget kvar i matchen när han räddade avslutet från en frispelad motståndare.
Berkant Yildiz hade ett lågt inspel som målvakten med möda räddade nere vid stolpen till hörna. Den stora chansen fick David J på övertid när han fick bollen förbi målvakten men i insidan av stolpen. Symptomatiskt för matchen.
Det är ingen idé att tycka synd om sig själv utan med hårt jobb och bättre självförtroende kommer målskyttet att lossna snart. Att kvaliten finns vet vi ju.
David Johannesson såg hungrig ut och löpte ständigt när han utgick från en central position och det var bara små marginaler som hindrade honom från att bli matchhjälte.
Lite ojämna insatser i laget idag men bäst var unge August Urelid som jobbade stenhårt och alltid var spelbar .
Skall man plocka fram något positvt för dagen så var det att kämpen Oskar Höök, nyligen opererad och nyss hemkommen från sjukan var tillbaka på Sporthälla för att stötta sina lagkamrater.